باربیکیو گازی یا باربیکیو زغالی؟

باربیکیو گازی بهتر است یا زغالی؟

یکی از سوالاتی که زمان خرید باربیکیو به وجود می‌آید این است که باربیکیو زغالی بهتر است یا کباب پزی که متصل به گاز یا برق است؟

با مطالعه این مطلب و مقایسه مزایا و معایب و نحوه طبخ هر کدام در آخر بهترین انتخاب را انجام دهید.

وقتی موضوع پختن کباب باشد، اولین چیزی که به ذهن می‌رسد،شیوه سنتی کباب کردن بر روی منقل یا کباب پز زغالی در فضای باز یا طبیعت است. پختن کباب روی زغال دود زیادی تولید می‌کند. این دود ناشی از چیست؟ آیا زغال‌ها با هم متفاوتند؟ در ادامه راجع به زغال بیشتر توضیح خواهیم داد.

باربیکیو گازی

چرا باید باربیکیو گازی بخریم؟

اولین دلیل سهولت در استفاده و کارآمد بودن این نوع کباب پز است. اکثر کسانی که می‌خواهند به راحتی و با خیالی آسوده در فضای باز، کباب طبخ کنند، به سراغ باربیکیو گازی می‌روند. روشن کردن این کباب پزها بسیار راحت است و نهایتا با چرخاندن یک سوییچ انجام می‌شود.

فواید کباب پز گازی:

سهولت در استفاده، ایمنی بالا و سرعت در طبخ، از مزایای اصلی این نوع کباب پز می‌باشد.

دقت کنید باربیکیو گازی مناسب و پیشرفته‌ای را انتخاب کنید. چرا که به شما امکان می‌دهد حرارت را بصورت دلخواه تنظیم کنید و در نتیجه کیفیت پخت کباب نیز افزایش می‌یابد.

کباب پز گازی دارای ۲ الی ۳ مشعل است و حرارت در این کباب پزها بصورت مستقیم پخش می‌شود. در نهایت کباب بصورت یکدست پخته خواهد شد که این نکته مثبتی است.

معایب کباب پز گازی:

یکی از نکات منفی این کباب پزها این است که باید موقع طبخ درب آن را ببندید تا کباب خوب پخته شود، در غیر اینصورت ممکن است حرارت بطور منظم روی کباب‌ها پخش نشود و کباب بخوبی عمل نیاید.

برخی از شرکت‌ها برای جبران این عیب، صفحات سرامیکی روی کباب پز کار گذاشته‌اند. با این حال هنوز ممکن است مشکلاتی وجود داشته باشد. برای مثال ممکن است در مورد تکه‌های بزرگ کباب یا استیک لایه رویی به خوبی برشته نشود.

مشکل دیگر این است که گاز سبک‌تر از زغال می‌سوزد و گرمای کمتری دارد.

البته با همه این موارد باید بدانید می‌توانید با بررسی انواع کباب‌پزهای گازی و مطالعه مشخصات فنی آنها، انتخاب مناسبی داشته باشید و یک کباب پز عالی بخرید.

باربیکیو

چرا باربیکیو زغالی بخریم؟

کباب پز زغالی یک وسیله همه کاره است زیرا می‌توانید انواع غذاها را روی آن طبخ کنید. البته باید در نظر بگیرید برای طبخ غذا و کباب روی این نوع کباب پز باید صبور و با حوصله باشید.

فواید کباب پز زغالی:

نخستین مرحله برای طبخ کباب با این نوع کباب پز، فراهم کردن زغال و سپس روشن نمودن آن است.

زغال‌ها انواع مختلفی دارند. روش‌های روشن کردن زغال نیز متنوع است.

استفاده از بنزین برای روشن کردن زغال ممکن است طعم کباب را تغییر دهد. آتش زنه‌ها عموما انتخاب بهتری برای روشن کردن زغال هستند و به همین دلیل بسیار محبوبند.

برای کباب کردن با باربکیو زغالی، قطعات کباب یا استیک خود را بطور منظم روی کباب پز بچرخانید.

اگر می‌خواهید سیب زمینی یا خوراکی دیگری را نیز کباب کنید بهتر است آن را در فویل بپیچانید.

نکات منفی کباب پز زغالی:

کنترل حرارت در این نوع کباب پز، نیازمند داشتن مهارت و تجربه است. باید بتوانید به خوبی میزان آتش را تنظیم کنید.

باربیکیو زغالی اغلب فضای کمتری برای پخت نسبت به باربیکیو گازی دارد.

همچنین این کباب پزها قفسه ندارند تا کباب‌های آماده را روی آن قرار دهید.

بطور کلی اگر برای طبخ کباب در میهمانی خود از باربیکیو زغالی استفاده کنید متوجه خواهید شد که بیشتر وقت خود را در کنار کباب پز بوده‌اید.

باربیکیو زغالی

زغال چوب:

سوال اصلی این است که آیا زغال‌ها با هم متفاوت هستند؟ و اگر اینطور است، این تفاوت تاثیری بر طبخ کباب دارد؟

همانطور که در قسمت قبل توضیح داده شد روشن کردن زغال نیاز به یک ماده اشتعال زا دارد. اما زغال‌هایی وجود دارند که بطور خودکار روشن می‌شوند و نیازی به بنزین، الکل یا آتش زنه برای روشن شدن ندارند.

البته دقت داشته باشید استفاده از این نوع زغال به علت فعل و انفعالات متفاوت ممکن است طعم کباب یا غذای شما را تغییر دهد و عطر و طعم زغال طبیعی را نداشته باشد.

با این حال این نوع زغال به راحتی یافت می‌شود، به راحتی روشن می‌شود و در طولانی مدت می‌سوزد.

در مورد زغال‌های طبیعی معمولی باید گفت زغال‌های خوب و مناسبی هستند اما چون قطعات کوچکی دارند ممکن است برای طبخ برگر مناسب نباشند و باعث سوختن برگر یا تکه‌های کوچک کباب شوند.

زغال‌های گرانتر قطعات بزرگتری دارند و عموما انتخاب مناسب‌تری هستند.

حال بیایید از زاویه دیگری به موضوع نگاه کنیم. اگر بخواهیم صادق باشیم تولید کنندگان زغال طبیعی از چوب درختان برای تولید زغال استفاده می‌کنند و هر چند این منبع تجدید پذیر است اما این موضوع ممکن است آسیب‌های زیست محیطی به همراه داشته باشد.

انتخاب بهترین باربیکیو زغالی:

در زمان انتخاب باربیکیو زغالی به ظرفیت (اندازه)، کیفیت و طول عمر آن اهمیت دهید.

طبخ کباب با باربیکیو زغالی بسیار مقرون بصرفه‌تر از باربیکیو گازی است. به راحتی می‌توانید آنها را جابجا کنید و برای پیک نیک بسیار مناسب هستند.

گاز یا زغال:

در انتها باید بگوییم اگر شما به آشپزی با چالش علاقه دارید باربیکیو زغالی بهترین انتخاب برای شما است. تمرین و ممارست در جهت آموختن بهترین نحوه تنظیم حرارت زغال و طبخ لذیذ ترین کباب و غذا می‌تواند بسیار لذت بخش باشد.

اما اگر می‌خواهید برای عده زیادی آشپزی کنید و چند نوع مواد خوراکی مانند کباب، سوسیس و همبرگر برای طبخ دارید، باربیکیو گازی گزینه مناسب‌تری است.

تک پارتیشن

درباره ی kuop26598

مطلب پیشنهادی

آتشدان گازی یا هیزمی؟ + ۱۱ نکته فضاسازی

نصب یک فایر پیت یا آتشدان در فضای باز باغ بسیار جذاب خواهد بود و …