هر آنچه باید از فایر پیت گازی بدانید.

امروزه ایجاد یک فضای راحت، سرگرم کننده و شیک در فضای بیرونی منزل دقیقا به اندازه فضای داخلی منزل، حائز اهمیت است.

ساخت یک آشپزخانه، اجاق کباب پز یا یک پاسیو، حیاط منزل شما را بشدت جذاب و سرگرم کننده می‌کند و هیچ چیزی مانند یک فایر پیت یا شومینه فضای باز نمی‌تواند شما، دوستان و خونواده‌تان را دور هم جمع کند. اینکه اطراف فایر پیت بنشینید، گرم شوید و با هم معاشرت کنید بسیار لذت بخش است.

ایده ساخت فایر پیت در فضای بیرونی بسیار پرطرفدار است چرا که این آتشدان‌ها، علاوه بر آنکه فضای بیرونی شما را زیبا می‌کنند، بسیار کاربردی بوده و نگهداری از آن‌ها بسیار ساده است. به ویژه اگر از سنگ‌های با کیفیت و صفحات گرانیتی ساخته شوند.

در این مطلب ما مزایا و معایب فایر پیت ویلایی و راهکارهایی برای نگهداری از آن به شما ارائه خواهیم کرد.

فایر پیت گازی

مزایا و معایب فایر پیت فضای باز

بر اساس تجربیات و تحقیقات، اغلب آتش‌سوزی‌ها به دلیل استفاده از آتشدان هیزمی یا چوبی در فضای باز است. آتشدان‌های گازی، گزینه بسیار خوب و مطمئنی برای فضای بیرونی منزل هستند.

برخی از مزایا و معایب این شومینه‌های فضای باز را با هم خواهیم خواند.

مزایای فایر پیت باغی

1- تعمیر و نگهداری راحت

احتمالا بهترین مزیت فایر پیت گازی نسبت به نمونه چوبی و هیزمی آن، سهولت در نگهداری از آن است. آتشدان‌های گازی دیگر نیازی به جمع آوری چوب و نظافت خاکستر ندارند.

2- سهولت در استفاده

با خرید فایر پیت گازی شما دیگر نگرانی بابت اتلاف وقت جهت شعله ور شدن آتش را نخواهید داشت. آتشدان‌های گازی بلافاصله بعد از روشن شدن، تولید گرما می‌کنند و همچنین خاموش کردن آنها نیز کار بسیار راحتی است. کافیست جریان گاز را ببندید تا بلافاصله آتشدان، خاموش شود و دیگر لازم نیست مانند آتشدان چوبی، منتظر خاموش شدن چوب‌ها بمانید.

4- سوخت تمیز

از آنجایی که آتشدان‌های گازی، دود تولید نمی‌کنند، نگرانی بابت آلودگی هوا نخواهید داشت. همچنین دیگر لازم نیست نگران جرقه زدن و آتش‌سوزی احتمالی باشید.

معایب شومینه باغی

1- تولید گرمای کمتر

اگر شما آتشدان گازی خود را به عنوان منبع تولید گرما خریداری کرده‌اید، باید بدانید آتشدان‌های گازی نسبت به آتشدان‌های چوبی، گرمای کمتری تولید می‌کنند.

2- مسدود شدن شعله‌های آتش

بزرگترین چالش و مسئله در مورد نگهداری از فایر پیت گازی مربوط به شباهت شعله‌های آن به شعله اجاق گاز می‌باشد. شما باید به طور مستمر شعله‌ها را بررسی کنید تا در اثر گرفتگی، جریان گاز در آنها مسدود نشده باشد.

در ادامه اگر تصمیم به خرید فایر پیت باغی را گرفته‌اید می‌توانید نحوه نگهداری از آن را بخوانید.

نگهداری از فایر پیت

نگهداری از فایر پیت

1- دمای آتش را به تدریج بالا ببرید.

یکی از مهم‌ترین توصیه‌ها برای افرادی که به تازگی یک فایر پیت در فضای بیرون منزل ساخته یا خریداری کرده‌اند، این است که سعی کنید دمای آن را مخصوصا در هوای بسیار سرد، به تدریج بالا ببرید. زیاد کردن دما بصورت ناگهانی می‌تواند به شومینه باغی شما آسیب بزند.

دلیل این امر اینست، زمانی که شما بصورت ناگهانی و بلافاصله دمای فایر پیت را افزایش می‌دهید، سنگ‌های اطراف آن آسیب می‌بینند و شکننده خواهند شد. حتی سنگ گرانیت طبیعی نیز ممکن است در اثر تغییر ناگهانی دما به مرور شکننده شود و ترک بردارد.

افزایش دما بصورت گام به گام به استقامت و پایداری سنگ‌ها کمک ویژه‌ای می‌کند چرا که افزایش دما بصورت تدریجی باعث می‌شود سنگ‌ها فرصت کنند با دمای اطراف سازگار شوند.

2- فایر پیت را به طور منظم نظافت کنید.

مراقب باشید آتشدان شما هر چند وقت یکبار به خوبی تمیز شود.

نباید اجازه دهید گرد و غبار، دوده و خاکستر در آتشدان جمع شود.

پیش از عملیات نظافت حتما منبع گاز را قطع کنید، سپس به نظافت بپردازید.

برای تمیز کردن آتشدان خود می‌توانید از یک محلول آب و صابون استفاده کنید و سپس آنرا خشک کرده و گردگیری کنید.

روی فایر پیت را بپوشانید

3- روی فایر پیت را بپوشانید.

بهترین راه برای جلوگیری از گرد و غبار گرفتن آتشدان، استفاده از یک درپوش برای آن است.

امروزه انواع مختلفی از درپوش‌ها برای آتشدان، در بازار وجود دارد. دقت داشته باشید زمانی که از فایر پیت خود استفاده نمی‌کنید حتما درپوش آن را بگذارید. البته حتما مراقب باشید آتشدان به خوبی سرد شده باشد و سپس آن را بپوشانید.

با بکارگیری راهکارهای فوق و مراقبت از فایر پیت فضای باز خود، می‌توانید اطمینان داشته باشید که آتشدان شما، سال‌های سال، سالم خواهد ماند.

حتما قبل از خرید و نصب فایر پیت تحقیق کنید و بعد از نصب نیز نکات ایمنی را در نظر بگیرید. امیدواریم این مطلب برای شما مفید بوده باشد.

تک پارتیشن

درباره ی kuop26598

مطلب پیشنهادی

آتشدان گازی یا هیزمی؟ + ۱۱ نکته فضاسازی

نصب یک فایر پیت یا آتشدان در فضای باز باغ بسیار جذاب خواهد بود و …