چگونه در فضای باز خود آرامش و راحتی بیشتری داشته باشیم؟

داشتن یک فضای باز چون بالکنی بزرگ، باغ یا ویلا یک امتیاز بسیار خوب محسوب می‌شود. مهم نیست ابعاد فضای باز شما چقدر باشد، در واقع این مکانی برای استراحت، آرامش و لذت بردن از فضای باز در منزل شماست.

آیا فضای باز منزل شما واقعا مکان آرامش بخشی است؟

پیش از هر تغییر در ابتدا این سوال را از خود بپرسید که آیا از فضای بیرونی خود حس آرامش را دریافت می‌کنید یا خیر. فضای بازی که با وسایل زیاد مانند مبلمان، اسباب بازی، گلدان و… پر شده باشد قطعا مکان آرامش بخشی نخواهد بود. اما برای داشتن چنین فضایی چه کارهایی را باید انجام دهیم؟

در این مقاله ایده‌هایی برای ایجاد فضای آرامش بخش در فضای باز به شما ارائه می دهیم.

فضای باز را شلوغ نکنید

۱. فضای باز را شلوغ نکنید.

اگر فضای بیرونی شما بیش از حد شلوغ شده است، آنجا را مرتب و خلوت نمایید. اگر حیاط منزلتان درخت دارد، آنها را هرس کنید.

وسایل غیر ضروری را از حیاط خارج کنید. اگر مبلمان یا وسایل فرسوده و بلا استفاده‌ای در حیاط خود دارید سریعا آنها را دور بیندازید و از شر شلوغی خلاص شوید.

بعد از پاکسازی بهتر است ابتدا کمی فکر کنید و تصمیم بگیرید چه وسایلی به لذت بردن شما از حیاط کمک می‌کند. دوست دارید باغ، ویلا یا بالکن شما چگونه باشد تا بتوانید در کنار خانواده و دوستان از محیط آن لذت ببرید.

۲. یک منظره طبیعی در نظر بگیرید.

اگر فضای بیرونی شما منظره‌ای به طبیعت یا محیط اطراف دارد، آن را با پرچین و شمشاد نپوشانید. می‌توانید با استفاده از منظره طبیعی حیاط خود را به جای دنج و پر از آرامش تبدیل نمایید.

به جای بستن نمای اطراف، می‌توانید از مبلمان فضای باز و یا سایر محصولات و تجهیزات باغی مناسب در آن قسمت استفاده کنید و اوقات خوشی را در آنجا سپری کنید.

۳. تخت ساحلی را فراموش نکنید.

داشتن مبلمان باغی در فضای بیرونی بسیار خوب است اما یک صندلی راحتی یا تخت ساحلی ویلایی به شما امکان می‌دهد در بهترین حالت بنشینید، پاهای خود را بکشید و خستگی را از تن به در کنید.

تخت ساحلی می‌تواند زیر یک چتر آفتابگیر باشد یا در کنار استخر و یا حتی رو به فضای سبز باغ یا ویلا.

داشتن یک یا چند صندلی راحتی می‌تواند حیاط شما را تبدیل به استراحتگاه لذت بخش شما کند.

یک آبنما بسازید

۴. یک آبنما بخرید یا بسازید.

قرار دادن یک آبنما در حیاط باعث می‌شود حیاط شما زیباتر شده و علاوه بر آن صدای آب باعث آرامش می‌شود. همچنین در فصل تابستان، آبنما محیط اطراف خود را خنک خواهد کرد. استفاده از آبنما قطعا جلوه خاصی به فضای باز باغ یا ویلای شما خواهد داد.

۵. سایه ایجاد کنید.

مسلما داشتن یک چتر آفتابگیر در حیاط ضروریست. چرا که نشستن یا دراز کشیدن روی تخت ساحلی با وجود آفتابی بودن هوا ممکن است غیر ممکن شود. وجود یک چتر آفتابگیر باعث می‌شود بتوانید نهایت لذت را از یک روز آفتابی ببرید.

برای ایجاد سایه علاوه بر چتر آفتابگیر شما می‌توانید درختان انگور بکارید و یا از سایه‌بان استفاده نمایید.

۶. گیاهان طبیعی پرورش دهید.

برای زیباتر کردن فضای حیاط خود می‌توانید گیاهان طبیعی بکارید.

استفاده از گلدان‌های طبیعی یا کاشت گل و گیاه در قسمتی از حیاط باعث می‌شود منظره‌ای طبیعی و نشاط‌آور داشته باشید.

دقت کنید گیاهانی را انتخاب کنید که با آب و هوا و شرایط فضای باز شما سازگار باشند. همچنین نحوه مراقبت از آنها را به خوبی مطالعه نمایید.

۷. فضای اختصاصی خودتان را بسازید.

فضای باز شما باید بصورتی باشد که به شما آرامش بدهد.

مثلا با استفاده از یک میز و صندلی در کنار گیاهان طبیعی برای خودتان فضایی دنج بسازید، قسمتی را برای مطالعه کردن چیدمان کنید، یک تشک یوگا پهن کنید یا هر چیدمانی که فکر می‌کنید باعث لذت بردن شما از محیط حیاطتان شود. این محیط برای شماست و باید مطابق سلیقه و نیاز شما چیدمان شود.

۸. حریم خصوصی ایجاد کنید.

داشتن حریم خصوصی بخش لاینفک یک محیط آرامش بخش است. بخصوص در فضای باز منزل.

لازم است به امنیت و حریم خصوصی خود اهمیت بدهید. برای اینکار می‌توانید از نرده‌های چوبی، گیاهان، دیوارهای کم ارتفاع و هر آنچه باعث شود محیط شما غیر قابل دسترسی شود و امنیت شما را فراهم سازد، استفاده کنید.

آتش را فراموش نکنید

۹. آتش را فراموش نکنید.

اگر قصد دارید یک حیاط خلوت ویژه داشته باشید باید بدانید که داشتن یک شومینه یا فایر پیت خیلی مهم است.

داشتن یک شومینه یا آتشدان باعث می‌شود در فصل سرما در کنار آن گرم شوید و از فضا لذت ببرید. یک گفتگوی گرم با خانواده یا دوستان در کنار شومینه بسیار لذت بخش خواهد بود.

۱۰. گل‌های معطر بکارید.

استفاده از گلدان‌های گل معطر در فضای حیاط ایده‌ای بسیار جذاب و پرطرفدار است. گل‌های معطر علاوه بر زیبایی و جلوه خاصشان، باعث معطر شدن فضا می‌شوند و این امر باعث می‌شود شما در فضای حیاط احساس لذت و آرامش کنید.

۱۱. نور پردازی را دست کم نگیرید.

یکی از عوامل مهم در زیبایی یک محل نورپردازی آن است. استفاده از نورهای گرم باعث‌ می‌شود خستگی شما از بین برود و احساس صمیمیت کنید.

شما می توانید علاوه بر نورپردازی اصلی، از چراغ‌های کوچک و فانتزی مخصوص فضای سبز‌ استفاده کنید، همچنین استفاده از شمع نیز بسیار جذاب است.

تک پارتیشن

درباره ی kuop26598

مطلب پیشنهادی

آتشدان گازی یا هیزمی؟ + ۱۱ نکته فضاسازی

نصب یک فایر پیت یا آتشدان در فضای باز باغ بسیار جذاب خواهد بود و …